Som ambassadör för Wake Me Up hjälper du till att sprida information om föreningen. Du får möjlighet att agera ambassadör i syfte att nå ut till våra målgrupper. Syftet är att fler unga 16–25 år ska bli medvetna om det stöd de kan få genom Wake Me Up.
För att bli ambassadör ser vi gärna att du:
- Har både vilja och tid till att skapa möjligheter för Sveriges unga att främja sitt välmående och arbeta med sin personliga utveckling! Att skapa möjligheter kan handla om alltifrån informationsspridning till insamlingsinitiativ. Du får gärna vara kreativ och ta initiativ.
- Vi välkomnar och är tacksamma för både unga och vuxna ambassadörer, men blir lite extra glada om du är 16-25 år!
Praktisk info:
När du är ansluten som ambassadör samarbetar du med andra volontärer, främst digitalt. Du kan välja mellan olika uppgifter du vill göra och ge förslag på egna idéer/initiativ. Uppgifter som finns att välja mellan kan vara alltifrån att kontakta lokala gymnasieskolor, sätta upp affischer eller sprida våra inlägg på sociala medier. Digitalt samarbete kräver viss tid framför datorn från din sida.
Minsta åtagande:
Som ambassadör ser vi gärna att du engagerar dig ca 4 timmar i månaden. Men du har stor möjlighet att själv bestämma tid och omfattning. Du kanske önskar anordna initiativ i koppling till specifika händelser, såsom Mental Health Awareness Month (maj) eller Världsdagen för psykisk hälsa (oktober). Det kan innebära att du i så fall lägger upp din tid i koppling till just ditt projekt.
Vid tillfällen då du startar ett eget initiativ, i samråd med Wake Me Up, är det alltså helt upp till dig hur mycket tid du spenderar i ditt projekt.
Hur ser antagningsprocessen ut?
Steg 1: Skicka in din intresseanmälan via vår hemsida, med information om vem du är, varför du vill bli ambassadör och vart i Sverige du utgår från. Vi kommer därefter kontakta dig för att boka en digital intervju, då du får möjlighet att ställa frågor om uppdraget.
Innan du skickar in din intresseanmälan, säkerställ följande:
- Att du är medveten om att vi gör bakgrundskontroller på samtliga av våra volontärer genom vår samarbetspartner To Find Out.
- Att du är införstådd med att samarbete främst sker digitalt och att du därav är beredd att spendera viss tid framför din dator i uppdraget.
Steg 2: Om båda parter vill gå vidare efter intervjun, ska du utföra följande steg:
- Läsa igenom och signera vår överenskommelse där du godkänner vår volontärpolicy, etiska riktlinjer och kommunikationsguide.
- Gå vår utbildning, digitalt via video och kompendium. Under utbildningen ska du svara på de frågor som finns i kompendiet. På så sätt säkerställer vi att du har förstått all viktig information.
Steg 3: Delta vid ett arbets- och nätverksmöte. Det sker digitalt och är ofta kvällstid (18.00).
Vad får du tillbaka?
Som förening vill vi lyfta dem som hjälper till! Det gör vi genom att bjuda in till volontär- och nätverksträffar några gånger per år. Vi ser gärna att du som är ambassadör har för avsikt att delta på dem, såväl irl som digitalt. Utöver dessa träffar lyssnar vi till era önskemål gällande inspirerande webinarer och glada initiativ! Det är tillsammans som vi väcker ungas drömmar och hopp om framtiden och deras kraft att ta sig dit!