Som föreläsare för Wake Me Up får du möjlighet att besöka gymnasium och ungdomsgrupper med en workshop, i syfte att sprida evidensbaserad kunskap om välmående. Vår workshop utgår från forskningen inom positiv psykologi, med fokus på personliga styrkor. Denna workshop erbjuder vi kostnadsfritt (max 1 tillfälle per organisation) till vår målgrupp.

För att bli föreläsare hos oss ser vi gärna att du:

  • Har tidigare vana att leda workshops/hålla i föreläsningar.
  • Har grundläggande kunskap om vetenskapen positiv psykologi och därav känner till Via Character Strengths och dess forskning.
  • Har lätt för att skapa trygghet och förtroende i mötet med unga.

Praktisk info:

Som föreläsare hos Wake Me Up får du tillgång till vår workshop med instuderingsmaterial för att kunna utföra workshopen professionellt. Du får möjlighet att göra den mer personlig, men utefter vissa ramar då grunden ska vara densamma för samtliga föreläsare. Du samarbetar med andra föreläsare, coacher och volontärer via ett digitalt samarbetsverktyg. Därigenom får du information om vad andra volontärer gör runtom i Sverige, men även information om vilka organisationer vi har besökt med en workshop. Digitalt samarbete kräver viss tid framför datorn från din sida, men det blir mycket roligare när alla kan se vad som sker på olika håll i Sverige – eller hur?

Minsta åtagande:

Som föreläsare hos oss har du två åtaganden. Ditt huvuduppdrag är att utföra en workshop när du får en bokning, med allt vad det innebär gällande förberedelser inför tillfället. Däremot kan föreningen inte garantera bokningar, därför innefattar ditt uppdrag att även kontakta ungdomsorganisationer med information om workshopen. Vi vill att du spenderar ca 2 timmar i månaden kring detta, när du inte har en kommande workshop inbokad.

Hur ser antagningsprocessen ut?

Steg 1: Skicka in din intresseanmälan via vår hemsida med information om vem du är, info om tidigare erfarenhet och varför du vill ställa upp som föreläsare. Vi kommer därefter kontakta dig för en digital intervju, då du får möjlighet att ställa frågor om uppdraget.

Innan du skickar in din intresseanmälan, säkerställ följande:

  • Att du är medveten om att vi gör bakgrundskontroller på samtliga av våra volontärer genom vår samarbetspartner To Find Out.
  • Att du är införstådd med att samarbete främst sker digitalt och att du därav är beredd att spendera viss tid framför din dator i uppdraget.

Steg 2: Om båda parter vill gå vidare efter intervjun ska du utföra följande steg:

  • Godkänna att vi gör en bakgrundskontroll genom vår samarbetspartner To Find Out.
  • Läsa igenom och signera vår överenskommelse, där du godkänner vår volontärpolicy, etiska riktlinjer och kommunikationsguide.
  • Gå vår utbildning, via video och kompendium. Under utbildningen ska du svara på de frågor som finns i kompendiet. På så sätt säkerställer vi att du har förstått all viktig information

Steg 3: Delta vid ett arbets- och nätverksmöte. Detta sker främst digitalt och ofta på kvällstid (18.00).

Vad får du som volontär tillbaka?

Som förening vill vi lyfta dem som hjälper till! Det gör vi genom att bjuda in till volontär- och nätverksträffar två gånger per år. Vi ser gärna att du som är volontär ämnar att delta på dem, gärna live men även digitalt när den möjligheten finns. Utöver dessa träffar lyssnar vi till era önskemål gällande inspirerande webinarer och glada initiativ tillsammans! Det är tillsammans som vi väcker ungas drömmar och hopp om framtiden och deras kraft att ta sig dit!

SKICKA IN ANSÖKAN